A pápai infrastrukturális fejlesztésekről

2016.07.29

Ez év tavaszán Pápa város képviselő-testülete több olyan pályázat benyújtásáról döntött, amely EU-s pénzek felhasználásával a város elmaradott infrastruktúráját újíthatja meg, illetve kedvezően befolyásolhatja a város fejlődését. Fontos hangsúlyozni, hogy ezeknek a pályázatoknak a nagy részét a közeljövőben bírálják el (Terület- és Településfejlesztési Operatív Program), tehát jelenleg még egyik projektre sem áll rendelkezésre a megvalósításhoz szükséges anyagi forrás.

Ezeket a pályázatokat egyhangúan támogatta a képviselő testület és magam is úgy gondolom, hogy a városnak nagyon jót tenne ezeknek a beruházásoknak a megvalósulása.

Ugyanakkor azt kell mondani, hogy jelen pillanatban több, rendkívül sürgető és fontos problémára nem kínál megoldást a város jelenlegi vezetése (vagy legalább is nem beszél róla), hiszen a bevezetőben említett pályázatok csak a városban tapasztalható problémák töredékére adnának (korántsem teljes) megoldást.

Nagyon nagy gondot jelent, hogy több olyan problémakör van, amelyek megoldására pillanatnyilag nem látszanak pályázati források, és amelyeket a város önerőből nem tud finanszírozni. Sajnos ugyanis a várost olyan helyzetbe hozták az elmúlt 15-20 év alatt, olyan csekély a gazdasági ereje, hogy nagyobb volumenű beruházást a város nem tud megoldani saját erőből. Ez pedig hatalmas gond, hiszen Pápán számtalan megoldásra váró probléma van.

És lássuk be, nem mindig azokra a gondokra kínálnak megoldásokat a pályázatok, amelyek adott esetben a legsürgetőbbek lennének, vagy amelyek megoldását a pápaiak a leggyorsabban akarják.

Nézzük meg, melyek azok a problémák, amelyekre az említett pályázatok nem adnak megoldást, de rendkívül sürgető lenne ezek rendezése.

1. Pápa város közúthálózata rendkívül rossz állapotban van - ezt részben a város integrált településfejlesztési stratégiája is kimondja. Ennek javítása, felújítása a 21. századnak megfelelően a város egyik legmarkánsabb feladata kellene, hogy legyen. Sajnálatos, hogy a fideszes városvezetés ezt a feladatát teljesen elhanyagolta az elmúlt évtizedben. Jellemző, hogy a város karbantartásában lévő úthálózat mintegy negyedét, 22-25 km hosszúságú utat azonnal fel kellene újítani. Tehát nem toldozgatni-foltozgatni, nem kátyúzni, hanem teljes burkolat felújítást kellene végezni.

Pápa, belváros...

Ennek a problémának a súlyosságát jelzi, hogy nem csak 10 000 gépjármű tulajdonost, hanem a városba látogatókat is igencsak negatívan érinti. Nem beszélve arról, hogy az úthálózat minősége sok helyen balesetveszélyes és a gépjárművek műszaki állapotára is rendkívül negatív hatással van.

Ez tehát egy olyan probléma, amelyet a közeljövőben mindenképpen orvosolni kell.

2. A tágabb értelembe vett belváros rehabilitációja. Itt a Fő teret és a Várkastélyt körülvevő környezetre kell gondolni, hiszen bármerre is hagyjuk el ezt a központi területet mindenhol elhanyagolt, leromlott állapotú infrastruktúra uralkodik. Észak felé indulva a Szent István út,Török B. út felújításra váró szakaszai és a város egyik szégyenfoltja, a volt strand területe fogadja az arra járót. A szintén felújításra váró piactér felé indulva az ember a 19. századba csöppen - legalább is, ha a Csáky L. utcát nézi. Ugyanakkor a sétáló utcán (Kossuth u.) haladva a Deák F. utca, a Petőfi utca vagy éppen a Márc. 15 tér, a Kékfestő múzeum is sürgős felújításra szorul. A Korvin utca felé elindulva se felújított utak, virágágyásokkal díszített járdák várják a sétálgatót.

Ezeknek a belvárosi területeknek az elhanyagoltsága nem csak a pápai lakosok szemét bántják nap, mint nap, hanem a turistákban is rossz érzéseket kelthetnek. Ennek a területnek az átfogó rendezése szintén nem tűr halasztást, és ebbe beletartoznak az itt található, turisztikailag fontos épületek is. Ezeknek a felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy az ide látogatók Pápáról pozitív képpel távozzanak, és jó hírünket vigyék a világba. Itt el kell mondani, hogy azok az épületek, amelyek ezen a területen kulcsszerepet töltenek be, de nem önkormányzati tulajdonúak, azoknak a felújítását az önkormányzat -tulajdonosok és az állam szerepvállalásával közösen kell rendezni. (Nagytemplom, Bencés templom, stb...)

Ennél a pontnál megemlítem, hogy a májusi képviselő-testületi ülésen (ehhez a területhez kapcsolódóan) javasoltam, hogy az önkormányzat ismét vegye tulajdonába a régi strand területét.

Nagyon sokan fájó szívvel látják, hogy az egykor szebb napokat megélt terület évről-évre pusztul. Mára a város egyik szégyenfoltja lett. Mint emlékezetes a Várkertfürdő megépülése után az önkormányzat (akkori polgármester: Kovács Zoltán, alpolgármester: Áldozó Tamás) nem eléggé megfontolt módon eladta a területet és az azóta is pusztul. Ez tipikus példája annak a mostanában sokat tapasztalt hozzáállásnak, hogy nem számít, mit hoz a jövő, ne tervezzünk előre, csak a pillanatnyi bevétel legyen meg.

Pápa egyik szégyenfoltja

A régi strand területét így szervesen hozzá lehetne kapcsolni az amúgy is megújításra váró Erzsébet ligethez és közösségi használatra átadni. Ezzel a városkép is jelentősen javulna és bizonyára sok pápai jönne kikapcsolódni erre a területre.

3. Sajnálattal kell megállapítanunk, hogy a tavalyi évben biztatóan indult járdaépítési, felújítási ütem is lelassult. Valószínű, hogy az idei évben már csak a tavalyi mennyiségű járdának a felét újítják meg a városban. Ez azért szomorú mert, ha ebben az ütemben haladunk, akkor még tíz év alatt sem érjük el a város egészében kívánt eredményt.

Sürgető lenne a város több pontján a csapadékvíz elvezetés problémájának megoldása. Ebben a kérdésben talán egy kis segítséget jelent, hogy reményeink szerint az egyik TOP-os pályázat kedvező elbírálása esetén a felsővárosban javulhat a helyzet. De még így is számtalan beavatkozásra váró terület van városunkban.

Pápán jelentősen bővíteni kellene a kerékpárutak hosszát, a meglévők minőségét pedig javítani.

A városban kerékpárral történő közlekedést jelenleg összefüggő hálózatba rendezett kerékpárutak, kerékpársávok nem támogatják, a településen több, szakaszos formában megépült vegyes használatú (gyalogos-kerékpáros) vagy rövidebb kerékpárút létezik.

Ezeknek állapota több helyen kivetnivalót hagy maga után, felújításuk időszerű. Mint ahogyan a város nyugati részén egy új kerékpárút kiépítése is.

Ezeken kívül sajnos még több kisebb-nagyobb probléma adódik, amelyre terjedelmi okok miatt most nem térünk ki. Az viszont teljesen világos, hogy a városban jelentős szemléletváltásnak és politikai-gazdasági változásnak kell bekövetkeznie ahhoz, hogy a számtalan probléma ne keserítse meg továbbra is a mindennapokat.

Süle Zsolt

Önkormányzati képviselő


Süle Zsolt - önkormányzati képviselő
Minden jog fenntartva 2020
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el